22 February 2011

RM4 bilion tidak tuntut pemilik dan pewaris

20 Feb 2011 — Sejumlah RM4 bilion hasil keuntungan yang diperoleh daripada simpanan di institusi-institusi kewangan dan dana persaraan di negara ini masih tidak dituntut pemilik dan waris, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussein.

Beliau percaya sebilangan besar daripada mereka tidak mengetahui adanya wang tersebut, yang antaranya diperoleh daripada keuntungan wang simpanan individu di bank-bank konvensional dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)— Bernama.


Kalau kita masing2 membuat wasiat di atas harta kita insyallah masalah tersebut dapat di atasi. walaupun sebagai orang islam mempunyai sistem faraid, namun prosesnya jauh sebelum sapai ke faraid. Paling awal pun 1 tahun 6 bulan untuk selesai itu pun jika tidak pertikaian antara waris2. Jadi sebelum masalah itu dapat diselesaikan semua harta2 si mati akan dibekukan, jadi macamana anak bini nak meneruskan hidup sebelum tempoh itu. Bersusah payah kita mengumpul harta untuk anak bini tapi disebabkan kealpaan begini pulak jadinya. Jadi sekarang cuba check list balik apa ada harta yang masih belum diwasiatkan. kalau takde pewaris wakafkan aje harta tersebut tak pun disumbang kepada pihak2 yang memerlukan.

No comments:

Post a Comment