24 April 2010

teknologi hijau

salah satu teknologi hijau yang berpotensi dimajukan adalah tenaga solar ini kerana demografi malaysia yang terletak di garisan khatulistiwa yang menerima cahaya matahari yang banyak. Tenaga solar ini tidak akan kehabisan dan tidak merosakkan alam sekitar.

selain solar tenaga yg boleh dijadikan alternatif bagi menyahut misi teknologi hijau:
1. angin
2. ombak

namun yang paling sesuai di malaysia antara ketiga2 di atas adalah tenaga solar.Mungkin suatu hari nanti malaysia boleh dikenali dengan solar seperti holland yang dikenali dengan kincir anginnya.

Namun apa yang saya ketahui di malaysia sudah ada 2 tempat yang menggunakan sumber angin untuk menjana tenaga elektrik iaitu di pulau perhentian dan pulau layang-layang.

2 comments:

  1. hantarkan juga komen ada di www.1malaysia.com.my

    ReplyDelete
  2. antara sistem penjanaan elektrik minyak,hidroelektrik,arang batu,diesel,gas,solar,angin,ombak,nuklear dan biojisim.

    negara kita sudah menggunakan kesemua sistem di atas kecuali nuklear dan ombak. Cuma ada beberapa sistem yang tidak digunakan secara meluas lagi iaitu solar,angin dan biojisim.

    Biojisim juga boleh dilaksanakan di tapak2 pelupusan sampah di samping sampah dibakar dapatla dijanakan tenaga.

    Bagi sistem janaan ombak kawasan yang lebih sesuai dibuat kajian lanjut adalah di pantai timur sebab ombaknya lebih kuat berbanding di kawasan pantai barat.

    Kalau tenaga solar pula sesuai di gurun,kedah..hehe.Sebenarnya ia sesuai dipasang di mana2 asalkan dapat menerima cahaya matahari yang mencukupi. Kalau negara maju menerima cahaya matahari yang banyak macam malaysia, saya rasa dah lama mereka terokainya...

    ReplyDelete