05 February 2010

kurang membaca

dalam bulletin utama tadi menyatakan bahawa rakyat malaysia kurang membaca... salah satu kaedah yang boleh dilakukan adalah dengan meletakkan buku atau bahan2 bacaan di tempat2 menunggu seperti di klinik atau seumpamanya. kalau di klinik dletakkan bahan2 kesihatan, kalau di bank2 bahan kewangan. setidaknya diletakan suratkhabar.

boleh juga diamalkan untuk membawa buku bersama semasa menaiki flight, keretapi atau ke tempat2 kita merasakan ada masa terluang mungkin juga semasa menunggu di car wash atau di bengkel kereta.jika minat membaca sudah sebati nanti maka ia tidak akan menjadi masalah lagi.

1 comment:

  1. perpustakaan negeri disarankan mewujudkan minggu membaca setiap tahun..pada minggu itu diadakan aktiviti2 yang boleh menarik orang ramai seperti gerai2 menjual buku dll. di samping itu diwujudkan gerai untuk menjadi ahli perpustakaan. sekarang kalau dikirakan peratusan keahlian perpustakaan dengan nisbah penduduk setempat saya pecaya tentu rendah. Nisbah ini sedikit sebanyak boleh menggambarkan sikap membaca di kalangan orang ramai

    ReplyDelete